Marka osobista wewnątrz firmy
Marka osobista to nie tylko prowadzenie bloga czy kanału YouTube.
Myśląc o marce osobistej w branży IT najczęściej widzimy nagrywanie filmów na YouTube, tworzenie kursu online czy pisanie artykułów na bloga. Jasne, są to trafne skojarzenia, ale marka osobista może też być rozwijana na mniejszą skalę.
Niektórzy nawet nie muszą się przedstawiać
Trafiając do nowej pracy zawsze czeka na nas etap wdrożenia - dotyczy on zarówno strony technicznej (używane narzędzia, przepływ danych między systemami czy działanie API), jak i kwestii organizacyjnych obejmujących nakreślenie zasad stosowanych w firmie, otrzymanie dostępów do określonych usług czy poznanie obowiązującej hierarchi w zespołach. Oczywistym faktem jest, że hierarchia dotyczy konkretnych osób - ktoś jest liderem QA (bardzo upraszczając - szef testów), a kto inny CTO (Chief Technology Officer).
Ale oprócz formalnych opisów stanowisk często da się usłyszeć nieoficjalne (ale równie przydatne) etykiety pracowników. Ten jest specem od Playwrighta. Tamta świetnie wytłumaczy Ci tajniki TypeScripta. A ten to w ogóle zna API na pamięć, więc bez niego ani rusz. Brzmi znajomo? Jeśli pracujecie w branży IT, to pewnie tak. I to zjawisko możemy nazwać marką osobistą wewnątrz firmy. Tacy pracownicy nawet nie muszą się przedstawiać - dowiecie się o ich osiągnięciach podczas wprowadzenia. A jeżeli w zespole brakuje dokumentacji, to właśnie do takich osób kierowani są nowo zatrudnieni. Następstwem tego jest zdobycie zaufania wewnątrz firmy - cenionym pracownikom łatwiej negocjować podwyżkę czy forsować swoje pomysły.
Budowanie marki osobistej wewnątrz firmy (lub zespołu)
Jak więc budować markę osobistą wewnątrz firmy? Kluczem do sukcesu jest zostanie specjalistą w danej dziedzinie przy jednoczesnym byciu pomocnym współpracownikiem. Zaczynając od specjalizacji. Podstawową drogą jest opanowanie wybranej technologii (wiadomo, musi to być coś używanego w firmie), ale to niejedyna ścieżka. Równie dobrze może to być wiedza domenowa. Przykładowo - tworząc oprogramowanie dla branży medycznej, kompleksowa znajomość potrzeb fizjoterapeutów szybko da Wam łatkę "speca od fizjo".
Umiejętności to jednak nie wszystko, bo trudno zbudować dobrą opinię będąc ciężkim w obyciu. Zdobytą wiedzę trzeba jeszcze umieć zrozumiale przekazać i chętnie się nią dzielić. Tylko wtedy stworzycie wizerunek eksperta mającego znaczący wkład w rozwój firmy. Nie jest to łatwe, ale niesie za sobą wiele korzyści. Oprócz wspomnianej wyżej przewagi negocjacyjnej (w rozmowie o podwyżkę wynagrodzenia czy wyborze technologii użytych w nowym projekcie), marka osobista zwiększa szansę na awans. Połączenie wiedzy technicznej z umiejętnościami miękkimi jest fundamentem kierowania zespołem.
Zapisz się do mojego newslettera i otrzymuj wiadomości o nowych wpisach. Przy okazji dorzucę też ciekawe artykuły ze świata IT :)
Chcesz być na bieżąco?
Marka osobista to TY
Pamiętajcie jednak o najważniejszym. Marka osobista nie jest jakimś abstrakcyjnym bytem. Marka osobista jest konkretnym człowiekiem. To oznacza, że musicie być w tym sobą. Brak szczerości i próba udawania kogoś innego prędzej czy później wyjdzie na jaw. Jasne, jeśli chcecie zbudować solidną markę osobistą (nawet tylko wewnątrz firmy), to musicie dać z siebie wszystko - ale to dalej musi być Wasze prawdziwe ja. Udzielajcie się na spotkaniach, organizujcie mini-konferencje z przedstawieniem danego tematu i podejmujcie inicjatywę w każdej możliwej sytuacji. Wyróżnijcie się od innych, ale nie próbujcie stworzyć fałszywego obrazu. Tylko wtedy zbudujecie niezachwianą markę osobistą.
Dziękuję, że czytasz mojego bloga!
Masz jakieś pytania? Z chęcią odpowiem :)