Jak poprawnie zgłaszać błędy?
Każdy tester oprogramowania musi opanować umiejętność skutecznego raportowania błędów.
Nie da się ukryć, że poprawne zgłaszanie błędów jest kluczową umiejętnością testerów oprogramowania. Wręcz pokusiłbym się o stwierdzenie, że najważniejszą. Precyzyjne zgłaszanie problemów (czyli takie, dzięki któremu programiści łatwo odtworzą błąd) jest niezwykle istotne pod kątem dysponowania czasem zespołu, a poza tym, buduje wizerunek wiarygodnego testera. W niniejszym wpisie dowiecie się, jak poprawnie zgłaszać błędy. Na końcu zobaczycie też jeden przykład.
Zanim zgłosisz błąd
Zanim zaczniemy dyskutować o sposobie zgłaszania błędów, chciałbym podkreślić jeszcze jedną istotną kwestię. Czasem zdarza się, że to, co wydaje się być błędem w aplikacji, w rzeczywistości jest zamierzonym zachowaniem, które jest dla nas po prostu niejasne. Oczywiście, nie mówimy tutaj o oczywistych problemach, takich jak nieprawidłowe działanie przycisków, ale o pewnych funkcjonalnościach, które mogą wydawać się błędne dla osób niezaznajomionych z aplikacją.
Dążę do tego, że jeśli napotkacie sytuację, w której nie jesteście pewni, czy coś jest błędem, zanim zgłosicie problem, warto sprawdzić dokumentację lub zapytać innych pracowników, czy dana funkcjonalność jest faktycznie nieprawidłowa.
Dlaczego poprawne zgłaszanie błędów jest ważne?
A właściwie dlaczego zgłaszanie usterek jest tak kluczowe? Niedokładne zgłoszenia mogą zmarnować mnóstwo czasu i dołożyć niepotrzebnej pracy. Programiści, którzy otrzymują nieprecyzyjny opis, poświęcają czas na próby odtworzenia problemu. Często zmuszeni są też pytać testerów o dodatkowe wyjaśnienia. W rezultacie zarówno programiści, jak i testerzy muszą wkładać dodatkowy wysiłek w rozwiązanie problemu.
Załóżmy jednak, że programista otrzymał niezbędne informacje bezpośrednio od testera - czyli nie oficjalnie, ale w prywatnej rozmowie - i skorygował błąd. Co jednak, gdy poprawkę będzie sprawdzał inny tester, a nie ten, który zgłosił usterkę? Znów traci się czas na wyjaśnianie problemu.
Co powinno zawierać zgłoszenie błędu?
Przejdźmy teraz do kluczowych elementów podczas zgłaszania usterek.
Tytuł - Powinien być krótki, precyzyjny i jednoznacznie wskazywać na naturę błędu. Na przykład: "Koszyk - nie działa usuwanie produktu".
Opis - Rozszerza temat tytułu, precyzując szczegóły. W odniesieniu do problemu z usuwaniem produktu z koszyka, można opisać, czy przycisk do usuwania jest nieaktywny, czy może po kliknięciu aplikacja po prostu nie reaguje.
Środowisko - Określenie, na jakim urządzeniu i przeglądarkach występuje błąd. Warto również podać, czy problem wystąpił w środowisku testowym czy produkcyjnym oraz informację o wersji oprogramowania.
Kroki reprodukcji - Najważniejszy punkt. Należy szczegółowo opisać, jak krok po kroku wywołać dany błąd. Tutaj musicie być niezwykle precyzyjni i wypisać wszystko, co doprowadziło Was do błędu.
Załączniki - Dodatkowe materiały, takie jak zrzuty ekranu, nagrania wideo, logi z konsoli itp., które pomogą zidentyfikować problem.
Ponadto, jeśli jesteście w stanie, warto również określić priorytet danego problemu - czyli jak szybko powinien zostać naprawiony. Tutaj istotne jest, czy błąd blokuje działanie wybranej funkcjonalności czy też jest mniej istotny z punktu widzenia biznesowego. Niemniej jednak, ustalanie priorytetów nie zawsze leży w gestii testerów i zależy od decyzji podejmowanych przez cały zespół. Dodatkowo, istotną informacją przy zgłaszaniu błędów jest oczekiwany rezultat, czyli jak aplikacja powinna się zachować w danej sytuacji. Jednak podobnie jak w przypadku priorytetów, nie zawsze będziecie w pełni pewni, jak aplikacja powinna reagować na wykonywane czynności.
Przykładowe zgłoszenie błędu
Tytuł: Koszyk - brak możliwości usunięcia produktu.
Opis: Po kliknięciu przycisku usuwania (czerwony przycisk z X) przy produkcie dodanym do koszyka aplikacja nie reaguje. Ponowne kliknięcie przycisku nie wywołuje żadnego efektu.
Środowisko: Środowisko testowe. Windows 10, Chrome w wersji x.y.z.
Kroki reprodukcji:
Wejść na stronę xyz.beta.pl.
Otworzyć listę produktów.
Dodać dowolny produkt do koszyka.
Przejść do koszyka.
Nacisnąć przycisk usuwania przy dodanym wcześniej produkcie.
Oczekiwany rezultat: Wybrany produkt powinien być usunięty z koszyka.
Załączniki: Logi z konsoli - 500 Internal Server Error.
Priorytet: Bloker - podstawowa funkcjonalność nie działa.
Oczywiście, w pracy pewnie będziecie korzystać z jednego z narzędzi do raportowania błędów (czy po prostu oprogramowania do zarządzania projektami, jak np. Jira), ale powyższe zasady są uniwersalne niezależnie od używanych aplikacji.
Chcesz być na bieżąco?
Zapisz się do mojego newslettera i otrzymuj wiadomości o nowych wpisach. Przy okazji dorzucę też ciekawe artykuły ze świata IT :)
Dziękuję, że czytasz mojego bloga!
Masz jakieś pytania? Z chęcią odpowiem :)